Quiz γνώσεων του κ. Κωνσταντίνου Κιουρτσή

Σήμερα, η πόλη έχει αλλάξει... Έχει μάθει στην ταλαιπωρία και έχει αναπτύξει ισχυρά αντισώματα για αυτό δικαιούται τον θαυμασμό μας. Όποιος/α δεν την θαυμάζει, δεν έχει μάτια, δεν έχει καρδιά...
μεμονωμένα επειδή αυτό επέλεξαν. Αλλά και έχασε πολλούς ανθρώπους στη μετανάστευση και στους πολέμους...
_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

ο σπίτι του Ρεβυθιάδη το φωτογραφήσαμε το 1991 και είναι αυτό που φαίνεται στη συνημμένη φωτογραφία...

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________
H τέταρτη αεροφωτογραφία του 2008 από τις διαθέσιμες στο airphotos.gr/ αυτή τη φορά με τη νοτιοανατολική περιοχή της πόλης. Μπορείτε να αναγνωρίσετε όσα σηματοδοτούν οι 22 αριθμοί;
1. το 4ο Δημοτικό Σχολείο, 2. πλατεία Μ. Ασίας, 3. οδός Φλωρίνης, 4. οδός Νικομηδείας, 5. ταπητουργείο Αφών Κοτζαϊβάζογλου, 6. Άγιος Νεκτάριος, 7. Εργατικό Κέντρο, 8. ΙΚΑ, 9. ο 1ος Παιδικός Σταθμός, 10. Άγιος Δημήτριος, 11. Γενί Τζαμί, 12. Μέγας Αλέξανδρος, 13. Ρολόι, 14. Εθνική Τράπεζα, 15. Αγία Σκέπη, 16. Μητρόπολη, 17. Ψηλός Βράχος, 18. ΚΤΕΛ, 19. Αγία Τριάδα, 20. ΕΚΑΒ, 21. Ξενία, 22. η ΙΙ Μεραρχία.
_____________________________________________________________________________
Πίνακας του Βικτωριανού ζωγράφου και λογοτέχνη Edward Lear που
επισκέφθηκε την Έδεσσα (Vogdena και Vodhena την αναφέρει) το 1848.
Μπορείτε να αναγνωρίσετε και να περιγράψετε με σημερινά δεδομένα το
εικονιζόμενο τοπίο; Επίσης, ποιά είναι η υπόθεσή σας για την
τετραγωνισμένη κατασκευή με θόλο, στα αριστερά, μεταξύ των δέντρων;
Περιγραφή:
Στον κάμπο σήμερα υπάρχουν τα χωριά Προάστιο, Πλατάνη και
Καισαριανά... Στο βάθος ο Όλυμπος... Στα αριστερά, ο τάφος του
Δερβίση... μαζί με ταπεινούς τάφους έξω από την Έδεσσα (Βοδενά). Ένα
τετράγωνο κτίσμα, περίπου ενάμισι μέτρο υψηλό,
με κολώνες στις γωνίες για να στηρίζουν τον θόλο και στην κορφή η
ημισέληνος. Στο εσωτερικό του ο τάφος και δίπλα το τουρμπάνι του νεκρού
που είναι το έμβλημα της τάξης του... Αυτοί οι τάφοι για να
δημιουργήσουν μία όμορφη αίσθηση ήταν ανάμεσα σε δέντρα...
Η ακριβής θέση του τάφου είναι άγνωστη. Με δεδομένο ότι όλο το “φρύδι” ήταν χριστιανική περιοχή από το παλιό χριστιανικό κοιμητήριο μέχρι το Ξενία καταλήγουμε στο ότι ο τάφος βρισκόταν μάλλον στην κατηφοριά μίας ανατολικής εισόδου της πόλης, ίσως εκεί που είναι το κανναβουργείο ή ήταν το εργοστάσιο Τσίτση, τα οποία είναι μεταγενέστερα του τάφου του Δερβίση... Στη φωτογραφία μας, η άποψη του κάμπου με τον Όλυμπο στο βάθος, όπως είναι σήμερα...
Και μία παρατήρηση... Έχω συναντήσει κάποιες φορές ανθρώπους που ειρωνεύονται τους “άλλους”, τους διαφορετικούς, αλλά οι ίδιοι απαιτούν τον σεβασμό... Θυμάμαι σε ένα τζαμί στην Πόλη, κάποιος μιλούσε με πολύ άσχημα λόγια για τους μουσουλμάνους. Μία κυρία της υπηρεσίας security του τεμένους που άκουγε, είπε με αυστηρή φωνή στα ελληνικά: εσύ δεν είσαι καλύτερος από αυτούς που κατηγορείς...

_____________________________________________________________________________
Στη φωτογραφία, περιπλανώμενος καλλιτέχνης του δρόμου, ένας αρκουδιάρης
και η αρκούδα του, στην Έδεσσα του 1934. Ο αρκουδιάρης χτυπούσε το
νταούλι τραγουδώντας κάποιο λαϊκό άσμα και η αρκούδα εκτελούσε τις
εντολές... Η μαϊμού ήταν ένα άλλο ζώο που εκτελούσε πιο πολύπλοκες
εντολές. Σήμερα το θέαμα στην Ελλάδα έχει σταματήσει μετά από σχετικό
νόμο του 1970. Συνήθεις εντολές του αρκουδιάρη ήταν: Πώς φιλάει η
Βουγιουκλάκη τον Παπαμιχαήλ, πώς ξυπνάει η Βουγιουκλάκη, πώς πλένει το
πρόσωπό της η Βουγιουκλάκη κλπ...
_____________________________________________________________________________
Δύο παρόμοιες, δίδυμες εξώπορτες σε γειτονιά της Έδεσσας, όπως διατηρούνται σήμερα

Η ακριβής θέση του τάφου είναι άγνωστη. Με δεδομένο ότι όλο το “φρύδι” ήταν χριστιανική περιοχή από το παλιό χριστιανικό κοιμητήριο μέχρι το Ξενία καταλήγουμε στο ότι ο τάφος βρισκόταν μάλλον στην κατηφοριά μίας ανατολικής εισόδου της πόλης, ίσως εκεί που είναι το κανναβουργείο ή ήταν το εργοστάσιο Τσίτση, τα οποία είναι μεταγενέστερα του τάφου του Δερβίση... Στη φωτογραφία μας, η άποψη του κάμπου με τον Όλυμπο στο βάθος, όπως είναι σήμερα...
Και μία παρατήρηση... Έχω συναντήσει κάποιες φορές ανθρώπους που ειρωνεύονται τους “άλλους”, τους διαφορετικούς, αλλά οι ίδιοι απαιτούν τον σεβασμό... Θυμάμαι σε ένα τζαμί στην Πόλη, κάποιος μιλούσε με πολύ άσχημα λόγια για τους μουσουλμάνους. Μία κυρία της υπηρεσίας security του τεμένους που άκουγε, είπε με αυστηρή φωνή στα ελληνικά: εσύ δεν είσαι καλύτερος από αυτούς που κατηγορείς...

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________
Δύο παρόμοιες, δίδυμες εξώπορτες σε γειτονιά της Έδεσσας, όπως διατηρούνται σήμερα

Δύο πόρτες που οδηγούν στην ίδια κατοικία θυμίζουν κατακόρυφη διαίρεση πατρικής κατοικίας…
Πρέπει να γνωρίσεις καλά σε αυτή την πόλη και το προφανές και το άδηλο υποκρυπτόμενο...Κι όταν θα την τοποθετήσεις σωστά στην κλίμακα του κάλλους, τότε θα την αγαπήσεις, αν δεν την αγαπάς ήδη...

ο ναΐσκος είναι της Υπαπαντής και βρίσκεται στην βόρεια πλευρά της Αγίας Σκέπης, απέναντι στην Αγία Παρασκευή και δίπλα στο αποκαλυφθέν αρχαίο τείχος. Στη μια φωτογραφία ο ναΐσκος μόνος του με την Κοιμήσεως Θεοτόκου να φαίνεται πίσω κι αριστερά και στην άλλη με την Αγία Σκέπη, ως μέτρο σύγκρισης…
_____________________________________________________________________________
Στην παλιά φωτογραφία του αρχείου μας, του έτους 1979, εικονίζεται το λείψανο ενός κτίσματος της Έδεσσας
είναι το εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας “Άνω Εστία” που πρωτολειτούργησε το 1926 (ενώ η “Κάτω Εστία” το 1907). Πέρασε από πολλούς ιδιοκτήτες, τους Χατζηδημούλα, Χατζηνίκου, Λάππα, Βασδάρη… Αργότερα Παπανικόλα, Τριαντόπουλο ώσπου 1981 έκλεισε οριστικά και περιήλθε στην ΕΤΒΑ…
Το 1988 γκρεμίζεται ο μαντρότοιχος που περιέβαλε τις εγκαταστάσεις και ο χώρος που ελευθερώθηκε αποδόθηκε ως parking στους επισκέπτες των καταρρακτών… Αλλά έτσι το εργοστάσιο ήταν πλέον εκτεθειμένο, έχοντας στο εσωτερικό του άφθονη καύσιμη ύλη (χαρτιά, νήματα κλπ) που κανένας δεν σκέφτηκε να αφαιρέσει… Και –τι άλλο;- κάηκε ολοσχερώς το 1989…
Στη συνέχεια, όπως προβλεπόταν, ξεκίνησε η οργάνωση ξενοδοχειακής μονάδας 80 κλινών και ενός συνεδριακού κέντρου, το οποίο κατασκευάστηκε και για μία και μόνη φορά όταν φιλοξένησε ιατρικό συνέδριο. Οι εργασίες ανοικοδόμησης όμως σταμάτησαν και έμεινε αυτή η μονάδα έτσι, παρατημένη στο χρόνο… Έχει όμως καλύτερη τύχη από το εργοστάσιο Τσίτση που το κατεδάφισαν ανθρώπινα χέρια… Ευχόμαστε οι αυριανοί Εδεσσαίοι να είναι σοφότεροι από εμάς και να σεβαστούν αυτόν τον πλούτο…
Στις φωτογραφίες μας το εργοστάσιο μετά την πυρκαγιά και όπως περίπου είναι σήμερα…

Θυμάμαι το Δεκέμβριο του 1988 είχαμε αποκλειστεί στη Θεσσαλονίκη επί τρεις ημέρες από τα πολλά χιόνια και τις χαμηλές θερμοκρασίες. Πλήρης ανοργανωσιά... Περιμένοντας δρομολόγιο για Έδεσσα μάθαμε ότι το μόνο συγκοινωνιακό μέσο που κινήθηκε ήταν ένα τρένο με επιβάτες προς Αθήνα... Οι κακές γλώσσες έλεγαν ότι ο ΟΣΕ πήρε εντολές να κάνει τα αδύνατα-δυνατά για να φτάσει εγκαίρως στη Βουλή ο υπουργός Β. Ελλάδας Στέλιος Παπαθεμελής (τον θυμάστε;) στην ψήφιση του προϋπολογισμού, που είχε πάρει την αξία φήφου εμπιστοσύνης για την κυβέρνηση του Αντρέα (τον θυμάστε;)... Με την ευκαιρία της μετακίνησης Παπαθεμελή, ελευθερώθηκε και ο επισκέπτης της Θεσσαλονίκης Πρωθυπουργός της Ισπανίας Φελίπε Γκονζάλες, τυχερός άνθρωπος... Το δρομολόγια αυτό Θεσσαλονίκης-Αθήνας, λόγω των ακραίων συνθηκών, καταγράφηκε από τους εργαζόμενους του ΟΣΕ ως ηρωικό...
Όταν επιστρέψαμε τελικά στην Έδεσσα, βρήκαμε το χρυσόψαρό μας μέσα στον πάγο του ενυδρίου...
Για να θυμηθούμε λοιπόν εκείνον τον χειμώνα ας ανοίξουμε τον παρακάτω σύνδεσμο https://www.youtube.com/watch?v=XokvxvuCX9c
1.Εργοστάσιο Τσίτση, 2.Μητροπολιτικό Μέγαρο, 3. Παλαιά Μητρόπολη (Κοιμήσεως της Θεοτόκου και ακόμα παλαιότερα Αγία Σοφία), 4.Παρθεναγωγείο, 5. Αγία Κυριακή...
Τα κτίσματα πέρα από το Μητροπολιτικό Μέγαρο (νοτιότερα) πυρπολήθηκαν από τους Γερμανούς της Κατοχής στις 12 Σεπτεμβρίου του 1944 μαζί με όλη την υπόλοιπη γειτονιά...
Στην επόμενη φωτογραφία μας ο ίδιος τόπος όπως είναι σήμερα. Ανεβάζουμε και την παλιά φωτογραφία χωρίς αριθμούς για το αρχείο σας...

_____________________________________________________________________________

Το πραγματικό νόμισμα της εποχής ήταν τα είδη πρώτης ανάγκης και ήταν συνηθισμένη η μέθοδος ανταλλαγής ειδών... Όσο για τους τοκογλύφους, ενεχυροδανειστές και μαυραγορίτες έχουν γραφεί πολλές ιστορίες...
Υπουργός Οικονομικών της κατοχικής κυβέρνησης Τσολάκογλου ήταν ο Γιαννιτσώτης Σωτήριος Γκοτζαμάνης (το αναφέρει ο Stefan Miskos) και διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος ο Μιλτιάδης Νεγρεπόντης...
Στην επόμενη φωτογραφία η άλλη πλευρά του χαρτονομίσματος...
_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________
Τα πλατάνια στην πλατεία Τημενιδών
_____________________________________________________________________________

Πρόκειται για φωτογραφία του 1912, που εικονίζει την νότια είσοδο της
πόλης… Προσπάθησα να βγάλω φωτογραφία από το ίδιο σημείο που καθότανε ο
φωτογράφος του 1912 αλλά το τοπίο τώρα δεν είναι τόσο γυμνό όσο ήταν, τα δέντρα και τα καλώδια εμπόδιζαν. Η χθεσινή φωτογραφία μου είναι από τα σπίτια που βρίσκονται πάνω από τα γραφεία της ΕΛΠΑ.
Γιατί χάρηκα; Πίστευα ότι υπήρχε και άλλη είσοδος της πόλης για τους ερχόμενους από Θεσσαλονίκη, με πιο ήπια κλίση από τις ανατολικές εισόδους όπως αυτή του κανναβουργείου, αλλά δεν την είχα εντοπίσει σε καμία πηγή… Οπότε, ορίστε η φωτογραφία και πήρα την απάντηση. Η αυτοψία του πεδίου (κλίσεις, ιδιαιτερότητες πετρωμάτων, το ανάγλυφο του βάθους, όλα ταυτοποιούν το συγκεκριμένο σημείο… Κάπου εδώ στο σημείο της παλιάς φωτογραφίας ήταν και ο “κάτω φόρος” όπου εισέπρατταν κάτι σαν διόδια. Ο “πάνω φόρος” ήταν στην έξοδο της πόλης προς Φλώρινα…
Γιατί χάρηκα; Πίστευα ότι υπήρχε και άλλη είσοδος της πόλης για τους ερχόμενους από Θεσσαλονίκη, με πιο ήπια κλίση από τις ανατολικές εισόδους όπως αυτή του κανναβουργείου, αλλά δεν την είχα εντοπίσει σε καμία πηγή… Οπότε, ορίστε η φωτογραφία και πήρα την απάντηση. Η αυτοψία του πεδίου (κλίσεις, ιδιαιτερότητες πετρωμάτων, το ανάγλυφο του βάθους, όλα ταυτοποιούν το συγκεκριμένο σημείο… Κάπου εδώ στο σημείο της παλιάς φωτογραφίας ήταν και ο “κάτω φόρος” όπου εισέπρατταν κάτι σαν διόδια. Ο “πάνω φόρος” ήταν στην έξοδο της πόλης προς Φλώρινα…

_____________________________________________________________________________

Σμύρνη 2.5.1919
_____________________________________________________________________________

Ο ρόδακας γενικά, είναι ακτινωτό σχέδιο περικεντρικής συμμετρίας, που χρησιμοποιείται συχνά ως διακοσμητικό στοιχείο. Η αρχική έμπνευση είναι το σχήμα του τριαντάφυλλου (ρόδαξ, ρόδον). Μυκηναϊκό σύμβολο που το χρησιμοποίησε και η μακεδονική βασιλική δυναστεία. Αργότερα, ο χριστιανικός ρόδακας έχει τέσσερα πέταλα σε σχήμα Σταυρού ή περισσότερα, από τα οποία τα τέσσερα σχηματίζουν Σταυρό. Η Παναγία αποκαλείται “Ρόδον το Αμάραντον” και σε πολλές εικόνες της αναδεικνύεται το σύμβολο του ρόδου. Επίσης, σε πιο πρόσφατα χρόνια συνήθιζαν να σκαλίζουν ρόδακες σε ακρογωνιαίους λίθους των κατοικιών τους ως φυλαχτά, ή να φοράνε κοσμήματα με ρόδακα ως φυλαχτά επίσης.
Στην πρώτη φωτογραφία οι ρόδακες της χρυσής λάρνακας του Φιλίππου από τις ανασκαφές Ανδρόνικου στη Βεργίνα όπου διακρίνονται δύο τύποι ρόδακα: το οκτάκτινο (δεκαεξάκτινο) βασιλικό αστέρι επάνω και οι δεκάφυλλοι στα πλάγια. Στη δεύτερη οκτάφυλλοι ανάγλυφοι ρόδακες από τις πρόσφατες ανασκαφές στον τύμβο Καστά της Αμφίπολης. Στην τρίτη φωτογραφία νυφιάτικο κρεμαστό ασημογιόρντανο περιλαίμιο του 19ου αιώνα, από το Ρουμλούκι (Αλεξάνδρεια) Μακεδονίας.
Στην
αεροφωτογραφία της πόλης που “τραβήχτηκε” στη δεκαετία του 1970,
σημειώνονται δώδεκα θέσεις… Ποιες από αυτές τις θέσεις αναγνωρίσατε; Η
αεροφωτογραφία ελήφθη από ανατολική θέση και είχε 12 σημεία. Στην
επόμενη φωτογραφία σημειώνονται άλλες 5 θέσεις που αναφέρθηκαν σε
σχόλια: η θέση 13 όπου κτίστηκε η Νομαρχία, η θέση 14 όπου το καφέ moda
και η θέση 15, όπου η πλατεία Γρανικού, η θέση 16, όπου κτίστηκε το
εκκλησάκι “Άγιος Βασίλειος” και η θέση 17 το άλλοτε λαογραφικό μουσείο
που κατεδαφίστηκε…
Οι αρχικές 12 θέσεις είναι:
1. Το 3ο Δημοτικό Σχολείο (πρώην γήπεδο ποδοσφαίρου).
2. Περικαλλές Γυμνάσιο Αρρένων Έδεσσας (κατεδαφίστηκε με συνοπτικές διαδικασίες).
3. Σήμερα πολυκατοικία με φαρμακείο και ακτινοδιαγνωστικό κέντρο στο ισόγειο (πρώην σηροτροφείο).
4. ΣΜ Μασούτης (πρώην ψυγεία Ζαρκάδα).
5. Εγκαταλελειμμένο κτίριο (πρώην σχολή “παπα-Σεκέρη”, Τεχνική Σχολή, 3ο Γυμνάσιο, Αθλητικό Γυμνάσιο, θερινός κινηματογράφος).
6. Γραφεία του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
7. Τα παραλίγο “μαγαζάκια λαϊκής τέχνης” (πρώην βυρσοδεψείο Καρανικόλα, κάηκε).
8. Το μπατάνι.
9. Καλντερίμι (λιθόστρωτο) από κανναβουργείο προς λόγγο.
10. Σήμερα το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου (πρώην σφαγεία).
11. Κλειστό Γυμναστήριο στο γήπεδο.
12. Τα παλιά δικαστήρια και παράρτημα του Γυμνασίου Αρρένων, σήμερα πολυκατοικία με πιτσαρία στη γωνία.
Οι αρχικές 12 θέσεις είναι:
1. Το 3ο Δημοτικό Σχολείο (πρώην γήπεδο ποδοσφαίρου).
2. Περικαλλές Γυμνάσιο Αρρένων Έδεσσας (κατεδαφίστηκε με συνοπτικές διαδικασίες).
3. Σήμερα πολυκατοικία με φαρμακείο και ακτινοδιαγνωστικό κέντρο στο ισόγειο (πρώην σηροτροφείο).
4. ΣΜ Μασούτης (πρώην ψυγεία Ζαρκάδα).
5. Εγκαταλελειμμένο κτίριο (πρώην σχολή “παπα-Σεκέρη”, Τεχνική Σχολή, 3ο Γυμνάσιο, Αθλητικό Γυμνάσιο, θερινός κινηματογράφος).
6. Γραφεία του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
7. Τα παραλίγο “μαγαζάκια λαϊκής τέχνης” (πρώην βυρσοδεψείο Καρανικόλα, κάηκε).
8. Το μπατάνι.
9. Καλντερίμι (λιθόστρωτο) από κανναβουργείο προς λόγγο.
10. Σήμερα το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου (πρώην σφαγεία).
11. Κλειστό Γυμναστήριο στο γήπεδο.
12. Τα παλιά δικαστήρια και παράρτημα του Γυμνασίου Αρρένων, σήμερα πολυκατοικία με πιτσαρία στη γωνία.
_____________________________________________________________________________

Φίλοι και φίλες ανάφεραν ότι οι τσουλήθρες ήταν το κολυμβητήριο μιας εποχής που τα ποτάμια ήταν αφύλαχτα, χωρίς κάγκελα και η Έδεσσα χωρίς εγκατάσταση κολυμβητηρίου… Το κολύμπι στα ποτάμια και στις πισίνες των καταρρακτών ήταν φόβος και ο τρόμος των γονιών, αλλά και το καμάρι των παιδιών-ηρώων από την άλλη, αγοριών και κοριτσιών. Σε αυτά τα ποτάμια όμως έχουν χαθεί άνθρωποι…
_____________________________________________________________________________

.
Φιλόξενη, ανοιχτόκαρδη σα δρόμος παλιός
Σε κατοικούν φωνές και αντίλαλοι της νοσταλγίας
Ξυπνάω εγώ και τότε, κάπου-κάπου, αποδημούνε
τα πουλιά που εκοιμούνταν μέσα στην ψυχή σου
Εικόνες, μελωδίες, μυρωδιές, ήχοι κι ακούσματα
όλα μαζί συνθέτουν τον τόπο που μεγάλωσα.
Εσύ Φίλε,
Κατάφερες με τα όμορφα ΚΟΥΙΖ σου, με απλές λέξεις & εικόνες (που από μόνες τους, έχουν τεράστια δύναμη) να μας ταξιδεύεις σε δρόμους, γειτονιές και στα σοκάκια των αναμνήσεων μας, όπου τα συναισθήματα ανακατεύονται και το μυαλό μας παίρνει τροφή για σκέψη.
Σε ευχαριστούμε που μας δίνεις μια καλή δικαιολογία, για να τακτοποιήσουμε τα «συρταράκια» των αναμνήσεων μας ............
Γιώργος Δημητριάδης
_____________________________________________________________________________
Η ταβέρνα βρισκόταν στη διασταύρωση της οδού Πέλλης με την Ιωαννίνων, πίσω από τον κινηματογράφο “Μέγα Αλέξανδρο”, σε ένα μακρύ κτίσμα που έφτανε μέχρι τη διασταύρωση της Πέλλης με την Αγίου Δημητρίου… Στο ίδιο κτίσμα υπήρχαν μανάβικο, λευκοσιδηρουργείο, εργαστήριο σκαλιστών επίπλων και άλλα.
Πριν ανοικοδομηθεί το σύγχρονο κτίσμα (η πρόσοψη παραμένει ως είχε), ο Παυλάρας όπως όλοι οι άλλοι επαγγελματίες που στεγάζονταν εδώ, μετακινήθηκε και ξαναέστησε την ταβέρνα του δίπλα στο ποτάμι, στη γωνία Θεσσαλονίκης με Σακελαροπούλου, απέναντι από τη Δημοτική καφετέρια της πλατείας Τημενιδών.
Στις φωτογραφίες μας όπως ήταν το κτίσμα το 1988 με την ταβέρνα
_____________________________________________________________________________
Το μανάβικο
“Ζιάσκα” στη Μοναστηρίου 43. Παλαιότερα δίπλα και κολλητά, προς την
πλευρά του φούρνου “Ηλέκτρα” λειτουργούσε και το μανάβικο “Κορλίνης”.
Στην πρώτη φωτογραφία του 2012 το μανάβικο έχει σταματήσει να λειτουργεί
αλλά το κτίσμα υφίσταται, στην πιο πρόσφατη του 2014, το μανάβικο έχει
κατεδαφιστεί.
___________________________________________________________________________________________
Φωτογραφία
από το καλοκαίρι του 1930… Κατασκήνωση θηλέων στον λόφο 606 της
Έδεσσας. Στο βάθος το Βέρμιο, κάπου κάτω δεξιά λίγα σπίτια της Έδεσσας…
Ίσως τριγύρω και μυστικά να ανασαίνουν αθόρυβα και κάποια ερωτευμένα
παλληκάρια, ίσως…
Οι κατασκηνώσεις Σωτήρα δημιουργήθηκαν μετά το 1950, από τη "Βασιλική Πρόνοια"...
Οι κατασκηνώσεις Σωτήρα δημιουργήθηκαν μετά το 1950, από τη "Βασιλική Πρόνοια"...
___________________________________________________________________________________________

Η φωτογραφία έχει ληφθεί από το ύψωμα του Αγίου Βασιλείου στο Βαρόσι. Ο φωτογράφος και ο χρόνος φωτογράφησης δεν μου είναι γνωστά. Πρόκειται για την κατοικία που συναντάμε, καθώς κατεβαίνουμε προς κανναβουργείο, στο τέλος και στα δεξιά. Έχει κατεδαφιστεί, πλην τμήματος του ισογείου με την ξύλινη εξώπορτα, πάνω στην οποία υπάρχει σήμερα ταμπέλα που ενημερώνει “ιδιοκτησία Γ. Γρηγοριάδης”. Στη χθεσινή φωτογραφία μας από το ίδιο ύψωμα, διακρίνεται το ίδιο πεδίο και ιχνηλατείται κατά προσέγγιση η θέση της αυτής κατοικίας.
___________________________________________________________________________________________

Στην παλιά φωτογραφία (ίσως δεκαετία 1980) φαίνεται στη μία γωνία το νηπιαγωγείο
___________________________________________________________________________________________
Στην
παλιά φωτογραφία από το αρχείο του Συλλόγου “Μέγας Αλέξανδρος”,
φαίνεται η ξύλινη τότε γέφυρα μπροστά στην παλιά γέφυρα “κιουπρί”, η
οποία τώρα έχει γίνει με μπετόν αρμέ και από πάνω της περνούν τα
οχήματα. Αναγνωρίζετε το πίσω κτίριο; Ποιες ήταν οι κατά καιρούς χρήσεις
του;
Πράγματι,
πρόκειται για το εργοστάσιο Αποστολίδη στο Κιουπρί, που χρησιμοποιήθηκε
ως μεταλλουργείο, σηροτροφείο/μεταξουργείο και κάποιο διάστημα στέγασε
το 3ο Δημοτικό σχολείο…
Και μια παράκληση: Χρειαζόμαστε για έναν φίλο φωτογραφίες του κτιρίου ως σχολείο… όσοι/ες φίλοι/ες τις διαθέτουν ας τις αναρτήσουν ή ας μας τις στείλουν
Και μια παράκληση: Χρειαζόμαστε για έναν φίλο φωτογραφίες του κτιρίου ως σχολείο… όσοι/ες φίλοι/ες τις διαθέτουν ας τις αναρτήσουν ή ας μας τις στείλουν
___________________________________________________________________________________________
Στην
παλιά καρτ ποστάλ της δεκαετίας του 1960 εικονίζεται μια περιοχή του
κέντρου της Έδεσσας. Φαίνονται το ρολόι, το κινηματοθέατρο “Μέγας
Αλέξανδρος”, το κτίριο του ΟΤΕ, η οδός Μοναστηρίου με αμέριμνους
διαβάτες επί της οδού… Κάποιο κτίριο της φωτογραφίας χρησιμοποιήθηκε από
τα ΕΛΤΑ για να στεγάσει το Ταχυδρομείο της Έδεσσας,
Το
κτίριο που στέγασε το ταχυδρομείο αρχικά σημειώνεται στην καρτ ποστάλ
με λευκό βέλος και είναι επί της Αγίου Δημητρίου 8. Ευχαριστώ τον φίλο
Βασίλη Μ. για τις πολύτιμες πληροφορίες…
Στον χάρτη φαίνονται οι 5 θέσεις στις οποίες εγκαταστάθηκε το ταχυδρομείο έως ότου φτάσει στη σημερινή θέση.
1. Αγίου Δημητρίου 8, σήμερα καφέ “ρολόι”.
2. Γεωργίου Πέτσου 1, έναντι φαρμακείου, τώρα κλειστό καφέ.
3. Αριστοτέλους 31, 1ος όροφος, τώρα μικροβιολογικό εργαστήριο.
4. Δημοκρατίας 35, πεζόδρομος, τώρα Hondos Center.
5. Παύλου Μελά 7 και Ρωμανού γωνία, σήμερα…
Στον χάρτη φαίνονται οι 5 θέσεις στις οποίες εγκαταστάθηκε το ταχυδρομείο έως ότου φτάσει στη σημερινή θέση.
1. Αγίου Δημητρίου 8, σήμερα καφέ “ρολόι”.
2. Γεωργίου Πέτσου 1, έναντι φαρμακείου, τώρα κλειστό καφέ.
3. Αριστοτέλους 31, 1ος όροφος, τώρα μικροβιολογικό εργαστήριο.
4. Δημοκρατίας 35, πεζόδρομος, τώρα Hondos Center.
5. Παύλου Μελά 7 και Ρωμανού γωνία, σήμερα…
___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________
Έδεσσα 1917… Φωτογραφίζεται στη γέφυρα Κιουπρί ο φωτογράφος του Ερυθρού Σταυρού Merl Lavoy…
___________________________________________________________________________________________
Τελη 90's,χορος στον δρομο. στην Οδό Στρωμνίτσης!
___________________________________________________________________________________________
Παλαιά ακατοίκητη κατοικία της Έδεσσας με εντυπωσιακό μαντρότοιχο
κατοικία στη συμβολή Αρχελάου και Πτολεμαίων, με μία
διάνοιξη προς Κωνσταντινουπόλεως (δες τον χάρτη)… Στις φωτογραφίες μας
δείτε επιπλέον πόψεις της κατοικίας αυτής…
αναγνωρίσατε
την κατοικία στη συμβολή Αρχελάου και Πτολεμαίων, με μία διάνοιξη προς
Κωνσταντινουπόλεως (δες τον χάρτη)… Στις φωτογραφίες μας δείτε επιπλέον
πόψεις της κατοικίας αυτής…
___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________
Στη φωτογραφία μας λεπτομέρεια από κτίσμα του κέντρου της Έδεσσας… το αναγνωρίζετε;

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________
Στη φωτογραφία μας η πόρτα και το παράθυρο ενός εργαστηρίου, κλεισμένα με κεπέγκια, σε κεντρικό δρόμο της Έδεσσας…

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

Η
βρύση, όπως σωστά αναγνωρίσατε, είναι απέναντι από την είσοδο της
αρχαίας πόλης στον λόγγο Έδεσσας και είναι κατασκευασμένη από τον πρώτο
φύλακα της αρχαίας πόλης, τον Ευάγγελο Εμμανουήλ, που μετείχε από τους
πρώτους στις ανασκαφές αυτού του πεδίου...
___________________________________________________________________________________________

Κάποια στιγμή θα πρέπει να συζητήσουμε γιατί αυτή η πόλη μας, η Έδεσσα, θέλει να ακυρώνει τα στοιχεία του παρελθόντος της και να αρνείται τη σύσταση μουσείου της πόλης (δωρεά Μπίλη, θυμάστε;), έχοντας ένα τόσο πολύ σπουδαίο παρελθόν…
Στις φωτογραφίες μας φαίνονται η καμινάδα του εργοστασίου, η μονάδα παραγωγής (εξωτερική όψη) και το εσωτερικό της μονάδας σε πλήρη λειτουργία.
___________________________________________________________________________________________
Στη φωτογραφία του 1989 του αρχείου μας, μία κατοικία της Έδεσσας, η
οποία σήμερα δεν υπάρχει και στη θέση της έχει οικοδομηθεί σύγχρονη
πολυκατοικία Πρόκειται
για την οικία που σημειώνεται στον χάρτη, πολύ κοντά στο Πολιτιστικό
Κέντρο του Δήμου Έδεσσας. Στις φωτογραφίες μας φαίνεται πληρέστερα η
παλιά οικοδομή και η νέα που κτίστηκε στη θέση της
___________________________________________________________________________________________
Στη φωτογραφία μας ένας εκτός λειτουργίας βιοτεχνικός χώρος της Έδεσσας

Στις φωτογραφίεςη εξωτερική όψη του κτίσματος, η αυλή, μία από έναν εσωτερικό χώρο
___________________________________________________________________________________________
Στη φωτογραφία μία τοπιογραφία της Έδεσσας που δημιουργήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1848.
Ο
πίνακας είναι του βικτωριανού καλλιτέχνη Edward Lear και απεικονίζει
στα αριστερά τη γέφυρα “κιουπρί” με τον περιβάλλοντα χώρο. Ο καλλιτέχνης
φαίνεται να κάθισε σε μια μικρή ανωφέρεια μεταξύ ΙΚΑ, Δημαρχείου και
ποταμού. Υποθέτουμε ότι τότε δεν υπήρχαν κτίσματα σε αυτό το τρίγωνο, μόνον πλατάνια και δρομάκια.
Σχετικά με τον καλλιτέχνη: Από τις 10 Ιανουαρίου στο Μαυσωλείο του Γαζή Εβρενός στα Γιαννιτσά λειτουργεί έκθεση με τίτλο «Edward Lear, η περιήγηση ενός βικτωριανού καλλιτέχνη στην περιοχή των Γιαννιτσών», μια διοργάνωση της 11ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και του Δήμου Πέλλας. Η έκθεση παρουσιάζει 14 αντίγραφα τοπιογραφιών, τις οποίες φιλοτέχνησε κατά την περιήγησή του στην ευρύτερη περιοχή των Γιαννιτσών από τις 13 έως τις 16 Σεπτεμβρίου 1848. Το εικαστικό υλικό προέρχεται από το αρχείο της Βιβλιοθήκης Houghton του Πανεπιστημίου Harvard και παραχωρήθηκε για την οργάνωση της συγκεκριμένης έκθεσης. Τα συνοδευτικά κείμενα είναι αποσπάσματα του περιηγητικού βιβλίου του με τίτλο «Journals of a landscape painter in Albania».
Ο Edward Lear (1812-1888) μας κληροδότησε επτά πίνακες-τοπιογραφίες με θέμα την Έδεσσα. Σε μία άλλη τοπιογραφία της Έδεσσας (Vodena) που εκτίθεται στην στην έκθεση, φαίνονται οι καταρράκτες και οι έξι μιναρέδες των έξι τζαμιών της Έδεσσας.
Παρατηρούμε ότι τα Γιαννιτσά ανακάλυψαν την πλούσια Οθωμανική περίοδο της πόλης και δέχονται ομάδες επισκεπτών, αντιθέτως η Έδεσσα εδώ και καιρό διώχνει, διώχνει, είναι εχθρική προς τους επισκέπτες...
Σχετικά με τον καλλιτέχνη: Από τις 10 Ιανουαρίου στο Μαυσωλείο του Γαζή Εβρενός στα Γιαννιτσά λειτουργεί έκθεση με τίτλο «Edward Lear, η περιήγηση ενός βικτωριανού καλλιτέχνη στην περιοχή των Γιαννιτσών», μια διοργάνωση της 11ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και του Δήμου Πέλλας. Η έκθεση παρουσιάζει 14 αντίγραφα τοπιογραφιών, τις οποίες φιλοτέχνησε κατά την περιήγησή του στην ευρύτερη περιοχή των Γιαννιτσών από τις 13 έως τις 16 Σεπτεμβρίου 1848. Το εικαστικό υλικό προέρχεται από το αρχείο της Βιβλιοθήκης Houghton του Πανεπιστημίου Harvard και παραχωρήθηκε για την οργάνωση της συγκεκριμένης έκθεσης. Τα συνοδευτικά κείμενα είναι αποσπάσματα του περιηγητικού βιβλίου του με τίτλο «Journals of a landscape painter in Albania».
Ο Edward Lear (1812-1888) μας κληροδότησε επτά πίνακες-τοπιογραφίες με θέμα την Έδεσσα. Σε μία άλλη τοπιογραφία της Έδεσσας (Vodena) που εκτίθεται στην στην έκθεση, φαίνονται οι καταρράκτες και οι έξι μιναρέδες των έξι τζαμιών της Έδεσσας.
Παρατηρούμε ότι τα Γιαννιτσά ανακάλυψαν την πλούσια Οθωμανική περίοδο της πόλης και δέχονται ομάδες επισκεπτών, αντιθέτως η Έδεσσα εδώ και καιρό διώχνει, διώχνει, είναι εχθρική προς τους επισκέπτες...
___________________________________________________________________________________________
Στη φωτογραφία μας, μία μεγάλη ξύλινη πόρτα κτισμένη με πελεκητό πωρόλιθο

Σήμερα, ένα περιφραγμένο στενό δρομάκι οδηγεί μπροστά στην συγκεκριμένη πόρτα.
Κάπου εδώ εικάζεται ότι υπήρχε το ένα από τα έξι τζαμιά της Έδεσσας (μήπως ο σημερινός Άγιος Δημήτριος;).
___________________________________________________________________________________________
Εντυπωσιακή κατοικία μέσα στην πόλη της Έδεσσας, της οθωμανικής περιόδου,
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Σχετικά με τα κουίζ: Από τότε που δημοσιεύω (στο https://www.facebook.com/kkiourtsis) ένα κουίζ κάθε μέρα για την Έδεσσα, καταλαβαίνω πόσο λίγο τη γνωρίζω… Χρειάζεται να ανατρέχω συνεχώς σε βιβλιοθήκες, αρχεία, να συζητώ με ανθρώπους που γνωρίζουν το θέμα από πρώτο χέρι, να φωτογραφίζω… Παρόλα αυτά, κάθε νέα γνώση δημιουργεί και νέα ερωτήματα, οπότε μεγαλώνει το μέγεθος της άγνοιάς μου… Κι όλα αυτά επειδή η πόλη μας, η Έδεσσα, ζει για πολλούς αιώνες στιγμές δόξας αλλά και κακομοιριάς… Αυτά τα κουίζ λοιπόν, είναι ένα ταξίδι γνώσης για εμένα και η πρόθεσή μου είναι να σας έχω συνταξιδιώτες μου…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευχαριστούμε